[Tulisan ini ilham daripada artikel Politik atau Siyasah tulisan Ustaz Annuar Bin Salleh, YDP ISMA cawangan Hulu Langat. Barangkali di lain kali, kita boleh bincang2kan pula fikrah2 ISMA di peringkat pusat- pemudaberani]

Ilmu politik menurut Kamus Dewan Edisi ketiga bermaksud ilmu (pengetahuan) berkenaan cara pemerintahan (dasar-dasar pemerintahan dan lain-lain), ilmu siasah, ilmu kenegaraan atau segala sesuatu berkenaan pemerintahan sesebuah negara atau hubungannya dengan negara lain.

Manakala siasah pula menurut kamus muktabar Bahasa Melayu yang sama bermaksud pengetahuan yang bersangkutan dengan hal-hal kenegaraan (pemerintahan dan lain-lain), maksud yang sama dengan politik.

Siasah juga adalah perkataan Bahasa Arab yang terbit daripada perkataan akar (ساس – يسوس – سياسة) yang diterjemahkan kepada Bahasa Melayu bermaksud memimpin urusan manusia, menguruskan pekerjaan.

Kesimpulan kami adalah perkataan siyasah dalam Bahasa Arab adalah lebih umum dan luas maknanya merangkumi kepimpinan samada diperingkat diri sendiri, rakan taulan, keluarga, masyarakat mahupun kenegaraan dan hubungan antarabangsa. Ini berbeza dengan penggunaan istilah politik yang lebih khusus difahami sebagai urusan pemerintahan negara, justeru penggunaannya di Malaysia merujuk kepada politik kepartian berlandaskan prinsip demokrasi berperlembagaan dan beraja. Sekarang, mari kita bedah siasat artikel yang ditulis oleh kepimpinan ISMA tersebut bertajuk Politik Atau Siasah

Politik

Kita selalu mendengar orang berkata bahawa politik sebahagian daripada Islam. Maknanya sesiapa yang tidak melibatkan diri dalam politik telah mengurangkan kesyumulan Islam dalam amalan hidupnya. Lantaran itu ramai umat Islam melibatkan diri dalam politik dan menjadikannya sebagai satu jihad dan ibadah demi mencapai keredaan Allah. Lebih daripada itu ada juga yang menganggap bahawa sesiapa yang tidak berpolitik dianggap sebagai menyeleweng daripada landasan amal-amal Islami masa kini. Kadang-kadang ia menjadi satu aqidah dan pegangan yang kuat sesetengah umat Islam dan menganggap bahawa melibatkan diri dalam kancah politik semasa adalah satu tuntutan iman.

Kami menyatakan bahawa politik (dengan maksud urusan pemerintahan negara; perundangan, eksekutif dan kehakiman) mempunyai sistem yang Islam dan tidak Islam, dan kita sebagai Muslimin wajib melaksanakan Sistem Politik Islam. Apabila sistem politik Islam tidak dilaksanakan, maka seluruh kaum Muslimin wajib berusaha menegakkan sistem politik Islam dengan seluruh kekuatan dan kuasa yang ada (baca: parti politik, undi, suara di parlimen). Lantaran itulah ramai umat Islam melibatkan diri dalam politik dan menjadikannya sebagai satu jihad dan ibadah demi mencapai keredaan Allah (kerana hendak menyempurnakan Islam dengan pelaksanaannya di peringkat negara, sebelum ke peringkat global- khilafah). Kerana itu mana-mana gerakan Islam yang tidak berpolitik dianggap tidak cukup sempurna amal Islamnya (tidak syumul) masa kini. Ini kerana mereka seolah2 tidak sedar dalam dunia sekarang, khilafah telah jatuh, syariat Islam dipijak2, dan apakah mereka reda membiarkannya begitu? Menjadi satu aqidah dan tauhid kita bahawa tiada tuhan yang layak mentadbir dan merangka undang2 politik (baca: syariat) melainkan ALlah, jadi penglibatan diri dalam kancah politik semasa adalah ke arah melaksanakan tuntutan iman ini. (baca: usaha itu kearah pelaksanaan tuntutan iman, penglibatan politik itu sendiri semata2 bukan tuntutan iman)

Sebaliknya mafhum siyasah dalam Islam adalah amat luas; ia bermula dengan siyasah dakwah mengajak manusia kepada Islam, siyasah dalam mendidik dan mengubah syakhsiah mereka, siyasah dalam membina asas-asas tanzim dan organisasi kerajaan Islam, perlaksanaan Syariat Islam dalam seluruh aspek kehidupan, perlaksanaan hukum-hukum Islam dan siyasah hubungan Islam dengan bukan Islam sama ada bukan Islam itu syakhsiah hakiki atau syaksiah iktibari ( institusi).

Kami setuju mafhum siyasah di atas. Kerana itu kami menyeru kepada para Du’at supaya bersungguh2 menjalankan dakwah mengajak manusia kepada Islam, membina asas2 tanzim dan organisasi kerajaan Islam, meletakkan Syariat Islam dalam seluruh aspek kehidupan  dan kami menyeru kepada aktivis Islam lain yang bersungguh2 dalam siyasah mendidik dan mengubah syakhsiah manusia kepada Islam supaya tidak memperlekehkan usaha menegakkan perlaksanaan syariat Islam melalui saluran sedia ada iaitu Politik Pilihanraya mengikut Parti. Anda tidak mahu terlibat, mengapa perlu memperleceh, memperlekeh dan merendah2kan? (baca: sini dan sini).

[walaupun secara asasnya kami tetap berpendirian penglibatan dalam siasah di peringkat mendidik individu dan keluarga SAHAJA tanpa melibatkan diri dalam siasah politik di peringkat negara tidak syumul lagi tidak sempurna. Anda menyempitkan maksud siyasah yang luas itu. -pemudaberani]

Matlamat Islam disebut dalam istilah Syarak sebagai `Maqasid Syarak’ bukan sekadar melaksanakan undang-undang Syarak; hukum hudud dan qisas. Malah paling asas ialah mengislamkan manusia dan menjadikan mereka hamba Allah yang soleh. Menmbentuk institusi keluarga agar menjadi sebuah institusi yang melahirkan insan yang soleh dan beramal untuk kemaslahatan manusia. Melahirkan sebuah masyarakat yang berkasih sayang dan saling merasa bertanggungjawab dihadapan Allah terhadap kemungkaran dan berusaha mencegahnya. Melahirkan sebuah kerajaan yang tayyibah dan mendapat keberkatan dan keampunan Allah. Melahirkan khalifah Islam yang merealisasikan matlamat terakhir perjuangan nabi s.a.w. untuk membawa Rahmat keseluruh dunia.

Kami tidak bersetuju bahawa matlamat Islam dalam istilah syarak adalah maqasid syarak (syariat), kerana kedua2 matlamat Islam dan maqasid syarak adalah dua perkara yang sangat berbeza. Maqasid syarak’ (syariat) bukan dan tidak termasuk walaupun satu daripada item yang disenaraikan di atas. Matlamat ‘amal Gerakan Islam, benar, adalah untuk melaksanakan undang-undang syarak, pengIslaman manusia dan menjadikan mereka hamba Allah yang soleh. Ringkasnya disebut oleh ramai Duat terdahulu sebagai membina Individu Muslim + Keluarga Muslim + Masyarakat Muslim + Negara Muslim/Kerajaan Muslim + Khilafah Islamiah seterusnya menjadikan Islam sebagai payung rahmat seluruh manusia.

[Kami ingin pertegaskan PAS tidak pernah mengabaikan aspek matlamat 'amal dalam pembinaan individu dan keluarga serta masyarakat Muslim. Persoalannya, kenapa matlamat amal ke arah pembinaan Negara Islam kadang2 diabaikan dan diletakkan kemudian? malah direndah2kan pula orang yang berjuang dalam amal ini dengan mengatakan mereka bergelumang dalam demokrasi sistem yahudi dan politik pilihanraya yang kotor? - pemudaberani]

Manhaj al-Quran adalah bertitik tolak di atas perubahan manusia. Bermula dengan mengubah pemikiran dan ideologi jahiliyyah dan digantikan dengan aqidah Islam. Seterusnya al-Quran mengubah identiti, suluk atau tabiat hidup manusia sehingga mereka menjadi al-Quran yang bergerak. Perubahan yang mengambilkira perubahan pemikiran, neraca nilai, akhlak dan tabiat, budaya dan adat dan sistem hidup.

Kami setuju sepenuhnya dengan kenyataan ini. Malah kami nyatakan usaha2 ini sebenarnya telah dipelopori oleh ulama’ tanah Melayu sejak dahulu lagi (baca: Ulama’ dalam Sorotan Perjuangan Kemerdekaan). Malah tidak keterlaluan jika dinyatakan bahawa akidah perjuangan Islam telah ditanam di Malaysia melalui usaha para dhuat dan aktivis PAS sejak zaman 60an lagi, terus diperkasakan dengan gagasan kepimpinan Ulama’ dan penglibatan tokoh2 seperti Dr Burhanuddin al Helmy, Dr Dzulkifly Mohamad, TG Hj Yusof Rawa, TG Hj Nik Abdul Aziz, TG Hj Abdul Hadi Awang dan ramai lagi (baca: Dewan Ulama PAS). Jerit perih dan peluh keringat gologan terdahulu ini dalam memerangi ideologi jahiliyah dan memasakkan individu2 dengan aqidah Islam sehingga melahirkan pejuang mujahidin pembela syariat Islam tidak dapat dinafikan. Lalu mengapakah benih yang ditanam hasil penat lelah orang terdahulu ini tidak dibantu, tidak diperkukuh dan tidak dijadikan teras gerakan Islam di Malaysia? (baca:Zulkarinain)

[Hujjah yang menyatakan gerakan yang terlebih dahulu tertubuh adalah lebih utama untuk diintima’ adalah satu hujjah yang menggambarkan ciri2 gerakan yang perlu diintima’. Salah satu daripada ciri2 itu atau sifat2 yang ada. Bukan syarat gerakan yang wajib diintima’ adalah yang lebih dahulu tertubuh.  Perumpaannya adalah seperti Solat Jemaah, kalau ada dua atau lebih jemaah, maka yang lebih dahulu tertubuh jemaah solat itu adalah sifat2 atau ciri2 jemaah yang perlu diikuti – pemudaberani]

Kelemahan Manhaj Politik Kepartian.
Jika gerakan Islam hanya memfokuskan agenda perubahan kepada pilihanraya ia tidak dapat lari daripada beberapa kelemahan yang antaranya:
1. Boleh menyebabkan berlaku perpecahan ummah kepada kelompok; pemerintah dan pembangkang.
2. Tidak memfokuskan kerja kepada melakukan perubahan manusia melalui manhaj tarbiyyah al-Quran.
3. Terikut-ikut dengan sistem politik barat yang menghalalkan cara.

Kami amat kesal kerana usaha dakwah melalui jalan Politik Kepartian dipertikai dan disebut sebegitu mudharat sekali. Perlu diingatkan bahawa penglibatan PAS dalam politik di Malaysia, PKS di Indonesia, HAMAS di Palestin, Ikhwan Muslimin di Mesir, Jordan, Algeria, Sudan, AKP di Turki, Jemaat Islami di Pakistan dan Bangladesh, Parti Amal di Lubnan dan banyak lagi- semuanya terlibat dengan politik kepartian- apakah menyebabkan tiga kesan di atas? Boleh sahaja tidak berlaku perpecahan ummah kepada pemerintah dan pembangkang daripada contoh2 penglibatan yang disenaraikan itu. Malah perlu disebut kalau berlaku pertembungan, ia adalah pertembungan antara Golongan Islam dan Golongan Pendukung Ideologi Bukan Islam dan pertembungan adalah pertembungan di peringkat ideologi pemikiran, bukan perpecahan hakiki. Bagaimana dikatakan usaha meninggikan ideologi pemikiran dan cara hidup Islam dan memerangi ideologi jahiliyah itu dikatakan tiada fokus kerja kepada melakukan perubahan manusia melalui manhaj tarbiyyah al-Quran?Bahkan, seruan kembali kepada manhaj tarbiyah alQuran lebih meluas seruannya, sehingga ke corong tv, ke media massa cetak mahupun elektronik, kerajaan mahupun parlimen!!!

Apa yang cukup menyedihkan, di kala keruntuhan parti ‘menghalalkan cara’ semakin kunjung hampi; di kala India dan Cina boleh mendukung kepimpinan ulama dan ideologi pemerintahan Islam yang dibawa PAS; di kala seluruh negara memerhatikan politik Islam yang dipakejkan Ulama’ PAS – ketika itu masih ada lagi orang yang tidak nampak realistiknya perjuangan melalui politik pilihanraya. Bukan sekadar untuk merebut kekuasaan, malah sebagai medium dakwah Islamiah. (baca: Ust Fathi Yakan )

Benarkah PAS kurang tarbiyah?Benarkah keterlibatan dalam demokrasi dan politik kepartian serta pilihanraya sesuatu yang tidak tepat dengan kehendak Islam? Perkara ini akan cuba kami rungkai jawapannya dalam siri2 penulisan selepas ini.

Kalau hendak kenal ISMA maka hendaklah tanya kepada pimpinan ISMA secara terus. Kalau hendak kenal PAS, maka hendaklah merujuk kepada pimpinan PAS secara terus

Kadang-kadang di atas Jalan dakwah ini kita bertemu dengan gangguan daripada saudara seperjuangan. Seolah-olah mereka cuba menghentikan kita daripada beramal atas kefahaman kita yang sahih dan jelas. Mereka berusaha melakukan pelbagai cara dan taktik supaya kita duduk dan menganggur. Pendek kata, mereka mahukan kita ini keluar dari Jalan yang panjang ini. Dahsyat sungguh!
Rasulullah sudah berpesan kepada kita tentang perkara ini. Dalam sebuah hadis yang ditakhrijkan oleh Abu Bakar bin Bilal daripada hadith Anas di dalam kitab Makarim Akhlak :”seorang mukmin itu berada diantara lima ancaman:
1. seorang mukmin yang dengki padanya
2. munafiq yang membencinya
3. kafir yang membunuhnya
4. syaitan yang menyesatkannya
5. hawa nafsu yang menggodanya”
Para pendakwah yang ikhlas akan menghadapi semua ancaman ini. Golongan yang dengki ini sangat tidak selesa dengan pencapaian orang lain dalam amal dakwah. Mereka hanya inginkan semua kejayaan dan hasil yang diperolehi para pendakwah hilang dan lenyap. Hati mereka sengsara. Jiwa mereka sakit menderita. Mereka sanggup merancang tipudaya ke atas saudara-saudara mereka. Perumpamaan mereka seperti kisah Qabil yang dengki, hasad, dendam yang membuak-buak hingga akhirnya membunuh saudaranya Habil. Sepanjang sejarah dakwah sejak dahulu hingga kini dicatat dengan kisah hasad dengki bukannya dari orang asing bahkan dari kawan dan sahabat rapat! Ibnu Mu’taz pernah berkata:“Orang yang hasad itu marah kepada orang yang tidak berdosa, kikir terhadap sesuatu yang bukan kepunyaannya dan sentiasa mencari atau meminta sesuatu yang tidak akan diperolehinya.”
Golongan yang dengki ini akan menghalalkan semua yang dilarang dan diharamkan untuk mencapai tujuan dan cita-cita peribadi mereka seperti api yang membakar daun-daun hijua juga daun kering.

Mengapa mereka dengki??
Merasa dirinya lebih mulia berbanding orang lain. Dia tidak rela orang lain mengatasinya dalam apa jua perkara. Dia tidak boleh tahan dengan sikap mengatasi yang ditunjukkan oleh saingannya itu. Malah ia tidak boleh menerima apa yang dirasakannya sebagai sikap mengatasinya.

Bertaubatlah wahai orang-orang yang beriman sebelum datangnya ajaL!!
-http://arrumy.wordpress.com