Anwar al-Awlaki: Perbincangan tentang Kaedah Mengembalikan Khilafah 2

[Q]Boleh tuan beri ulasan tentang Hizb ut-Tahrir?

[A]Kebanyakan kumpulan Islam yang lahir selepas daripada kejatuhan khilafah menyedari tentang kepentingan membina semula khilafah Islamiah.
Pada tahun lapan puluhan dan sembilan puluhan wujuk kelompok2 salafi, ikhwani, jamaat Islami, HT, kumpulan2 jihadi dan sebahagian daripada kelompok sufi yang juga menyebut2 tentang peripenting menegakkan khilafah.

Sejak dari itu, kerana barat jelas2 menentang dan tidak suka apalagi memberi peluang kepada idea itu untuk menjadi nyata. Sebahagian daripada kumpulan2 tadi telah membisu tentang idea mengembalikan khilafah dan sebahagian pula telah mengurangkan penekanan terhadap isu tersebut. Hanya sebahagian kecil yang betul2 istiqamah menyeru kepada kelahiran sistem Islam kembali.

Pandangan tentang kaedah2 kelahiran semula khilafah telah dicadangkan melalui empat cara:-

  1. Melalui tarbiyah, sehingga berlaku perubahan dan kesedaran dan ketika itu khilafah akan lahir semula. sebahagian mengatakan tarbiyah akan dilakukan sehingga umat Islam cukup bersedia dan pada masa itulah penentangan kepada musuh Allah akan dilakukan bersungguh2.
  2. Merebut kekuasaan melalui penyertaan dalam sistem demokrasi.
  3. Cara Hizbut Tahrir melalui pupukan kesedaran ummah tentang peripentingnya khilafah, mendidik Muslimin tentang politik dan mencari nusrah pertolongan Allah.
  4. Berperang dengan Jihad di jalan Allah sehingga tertegak kembali agama Allah ini selengkapnya.

Pencadang kaedah pertama tidak pernah secara jelas menyatakan ke tahap manakah tarbiyah perlu dilakukan sehingga ummah boleh seterusnya memasuki fasa pelaksanaan. Tanpa garis panduan tersebut, mereka akan berterusan berada dalam keadaan mentarbiyah selama-lamanya sambil mengabaikan kewajipan berjihad.
Mereka juga tidak melihat bagaimana tarbiyah dilakukan dalam jangka waktu satu generasi dan bukan berbilang2 generasi. Ini bermaksud, Rasulullah melakukan reformasi bermula dengan dakwah dan melengkapkannya dengan jihad dalam jangka hayat satu generas sahaja. Ia berlaku kesemuanya dalam masa 23 tahun. setiap Islah yang berjaya terhadap umat Islam berlaku dalam jangka hayat satu generasi sahaja. Sejarah menjadi saksi akan perkara ini.

Pencadang kaedah penyertaan dalam pilihanraya demokrasi bermula dengan menyatakan demokrasi adalah sistem kufur dan kami TIDAK beriman dengannya tetapi kami hanya menggunakannya sebagai perantaraan dan wasilah untuk mendapatkan kuasa dan setelah berjaya mendapat kuasa itu kami akan melaksanakan Islam.
Ini adalah apa yang saya dengar daripada setiap kepimpinan utama Ikhwan pada penghujung 80an dan awal 90an. Saya betul2 ingat perbincangan umum berkenaan hal ini kerana kelompok salafi ketika itu bersungguh2 menentang idea ikhwan ini.
Masih segar dalam ingatan saya perbincangan tertutup yang saya hadiri dengan syeikh2 ikhwan yang akan mengulang2 menegaskan idea tadi. ‘Demokrasi adalah tidak Islamik dan penyertaan kami dalam pilihanraya adalah dengan niat mengubah sistem ini dari dalam!’

Kaedah ini menghadapi tiga permasalahan:-

  • Adalah satu pembohongan untuk menggunakan demokrasi dan mengisytiharkan keyakinan dan kepatuhan kepada sistem demokrasi tetapi pada masa yang sama tidak beriman dengannya.
    Berhelah adalah boleh diterima jika dilakukan terhadap musuh-musuh yang diperangi orang Islam. Masalahnya, kelompok2 yang menyertai proses demokrasi itu tidak percaya mereka adalah dalam satu perang dengan golongan tidak beriman tetapi meyakini adanya persefahaman antara Muslimin dan orang yang tidak beriman.
    Jika kita berada dalam satu perjanjian kesefahaman dengan orang yang tidak berimana, maka tidak diharuskan untuk berhelah atau membohongi mereka. Itu masalah pertama.
  • Permasalahan kedua adalah apabila sesuatu penipuan diulang2 dalam tempoh masa panjang, akhirnya ia akan menyebabkan kita benar2 mempercayainya. Mereka yang mengenali kelompok demokrasi ini ketika tahun 80an akan pelik melihat ke tahap mana mereka telah berubah kini. Sekarang mereka sudah mula meyuarakan mereka benar2 mempercayai sistem demokrasi, dan ini saya telah dengar daripada tokoh2 mereka bukan sekali.

“Kami mempercayai peti undi dan bukan peluru besi. Jika peti undi memutuskan sekularisme atau parti orang tidak berimana menang, kita akan menerimanya.”

Sebagai seorang Islam, kita tidak harus meletakkan Islam pada telunjuk permainan manusia. “Jika mereka memilihnya kita akan laksanakan, jika mereka tidak memilihnya kita perlu akur kepada undian orang ramai”

Seharusnya kedudukan kita adalah untuk melaksanakan hukum Allah di muka bumi hatta menggunakan hunusan pedang sama orang ramai suka atau tidak. Kita tidak harus meletakkan Undang2 Syariah dalam pertandingan populariti. Nabi SAW telah bersabda:

“Aku telah diutuskan dengan pedang sehingga Allahlah satu2nya yang disembah”
Inilah jalannya, jalan RasululLah, dan jalan inilah yang harus kita lalui.

  • Akhir sekali, kaedah susupan bukanlah kaedah orang Islam. Muslimin tidak pernah menyusup dalam mana2 sistem lalu membetulkannya dari dalam. Ia bukan cara kita. Infiltrasi ini adalah cara Yahudi dan munafiq dan bukan cara orang2 Islam.
    Kita adalah umat yang jujur dan berterus terang dengan kawan mahupun lawan. Kita menyatakan terus terang hasrat kita dan mengisytiharkan dakwah kita kepada umum; “kepada kalian agama kalian, dan bagiku adalah agamaku.”

    Kita tidak berhasrat menyusup masuk mana2 sistem sama ada di Amerika mahupun di negara2 orang Islam. yahudilah yang telah menyusup masuk setiap kerajaan yang pernah mereka hidup di bawah pemerintahannya; dari Andalusia sehingga ke Khilafah Ostmaniyah hinggalah kepada kerajaan2 barat hari ini.

    Mereka mempunyai agenda tersembunyi, akan tetapi kita tidak. yahudi dan munafiq hipokrit telah cuba menyusup ke dalam kerajaan Rasulullah tetapi telah dibongkar oleh Al-Quran:-
    “dan sebahagian daripada Ahli Kitab mengatakan (sesama sendiri), ;berimanlah dengan apa yang telah diwahyukan kepada orang2 beriman pada awal hari dan tolaklah ia dipenghujungnya (hari), moga2 mereka akan kembali (meninggalkan agama tersebut”. [maaf gagal dikenalpasti ayat dan surah mana untuk tahkik]

    Mereka ini akan mendatangi orang beriman di dalam masyarakat hanya untuk kemudiannya meninggalkan iman. Allah juga menyebut tentang orang munafik yang akan duduk bersama orang berimana dan menyampaikan apa yang mereka dengar kepada orang2 Yahudi.
    Oleh kerana itu, mereka yang mengatakan kita patut melibatkan diri dalam sesuatu sistem dan menukarkannya dari dalam tidaklah melalui jalan kaum Muslimin, dan jika mereka benar2 bersifat dengan sifat orang Islam mereka akan gagal kerana infiltrasi bukanlah selari dengan sifat orang Islam.

    Walaubagaimanapun jika mereka telah berjaya menyusupi sistem itu maka ini adalah bukti sifat2 mereka telah jadi seperti sifat yahudi dan munafiq dan bukan sifat2 orang Islam.
    Satu perkara yang berkaitan dengan masalah ini adalah bagaimana mereka yang datang daripada latar belakang yang Islamik dan kemudiannya lama berada di dalam sistem politik kotor hari ini akhirnya menjadi politikus murahan semata2, dengan semua sifat2 keburukan yang melekat pada istilah itu- penipuan, helah, bermuka-muka, materialistik dan Michiavellian dalam pemikiran mereka.

    Mereka mungkin sahaja datang dari hasil tarbiyah mantap sesuatu gerakan Islam tetapi ketika dalam medan politik mereka bertukar akhirnya menjadi serigala yang pada awalnya mereka cuba untuk mengubah.
    Saya pernah melihat ini berlaku dengan mata kepala saya sendiri kepada orang2 yang saya kenal, malah pernah seorang pimpinan gerakan Islam di Yaman menyatakan: “Kita menghantar mereka sebagai biri2 ke dalam dunia serigala hanya untuk mereka kembali kepada kita sebagai bangkai yang telah diratah.”

Jika mahukan contoh hidup apa kesan daripada membuat islah dari dalam lihatlah kepada Sudan dan Turki. Pihak2 yang memerintah di kedua2 negara ini bermula sebagai kelompok Islamik tetapi akhirnya berubah menjadi serupa seperti politikus lain yang korup dan keji.

BERSAMBUNG…

[Jelas sekali Imam Anwar al- Awlaki menimbang2kan baik dan buruk setiap wasilah mengikut relatif akal BUKAN berdasarkan hukum yang jelas. Setiap wasilah ada KELEBIHAN dan KELEMAHAN, dan kelemahan itu pula boleh sahaja diatasi setelah dikenalpasti. Jika wasilah pertama, melalui Tarbiyah, tidak ada tahap pencapaian yang menjadi objektif jelas sebelum usaha pelaksanaan Khilafah mulai dilaksanakan, skema pencapaian mungkin sahaja dilukis. Jika wasilah kedua melalui demokrasi mempunyai permasalahan ancaman2 kekeliruan dan terpengaruh dengan kebatilan taghut, satu kaedah pemeliharaan halatuju perlu difikirkan dan tarbiyah perlu diperkasakan. Ikan2 di lautan masin boleh sahaja mengekalkan diri mereka tidak menjadi masin!

Masalah wasilah mana yang lebih benar adalah satu perbincangan teoretikal yang semuanya boleh diterima dan semuanya perlu berlapang dada; yang penting di peringkat pelaksanaan di sesuatu tempat, kelompok2 ini mesti bersinergi di bawah satu penyusunan padu untuk mencapai cita2 mengembalikan khilafah- bukan masing2 ikut kepala masing2 seperti garisan yang tidak bertemu!BERSATULAH! -pemudaberani]

Imam Anwar

Imam Anwar

sumber bahan mentah penulisan ini:
http://www.kavkazcenter.com/eng/content/2009/01/13/10562.shtml