Anwar al-Awlaki: Perbincangan tentang Kaedah Mengembalikan Khilafah 3

Sambungan…

Berkenaan kaedah HT yang saudara sebut secara khusus, saya mula mengenali ahli HT di Jordan pada awal 90an dan mendapati mereka ini sebagai satu kelompok yang suka berhujjah tetapi sopan dan berperangai baik. Saya mula memahami pemahaman Hizb Tahrir daripada mereka dan mereka memang teras kepada gerakan ini.
HT telah berjaya memainkan satu peranan penting untuk menyedarkan ummah tentang peripentingnya khilafah Islamiyah. Mereka juga ada berperanan membasmi idea palsu bahawa politik dan kesedaran politik tiada kait mengait dengan Islam. Bagaimanapun kaedah HT untuk mengembalikan khilafah sangat sukar untuk berjaya.
Menantikan sahaja nusrah sehingga ia datang adalah seperti menunggku satu kemukjizatan luar biasa.

Puak2 atau jeneral2 tentera yang sepatutnya memberi nusrah pertolongan dan membangunkan agama Allah TIDAK akan dapat dipengaruhi hanya melalui diskusi & seminar. Mereka ini hanya dapat ditarik jika dapat melihat secara konkrit satu kelompok orang berimana hidup menghayati apa yang disebut dan berkorban apa sahaja yang dimiliki demi Allah.
Itu lah yang akan menjadi daya tarik untuk orang2 menyertai kebangkitan Islam.

Contoh kisah tokoh berpengaruh yang memberi nusrah kepada agama Allah adalah pegawai2 tinggi Regim Baath di Iraq yang akhirnya menyertai gerakan kebangkitan rakyat; juga keterlibatan mantan president chenchnya, Dudayev dengan pemberontakan sedang beliau sebelumnya seorang pegawai tinggi tentera soviet.
Dua contoh mengkagumkan ini bukanlah berhasil ditarik menyertai gerakan kebangkitan melalui perdebatan, demonstrasi dan pamplet2 bahkan melalui contoh teladan hidup orang2 yang berjuang di Jalan Allah.

[perlu disedari bahawa kaedah HT ini ada persamaan dengan teori perubahan melalui revolusi, seperti Revolusi Islam di Iran. Ia memerlukan satu suasana umum yang khusus dan keupayaan luar biasa untuk mengambil kesempatan di atas situasa luar biasa itu! -pemudaberani]

Ini akhirnya membawa saya kepada cara keempat untuk mengembalikan Khilafah Islamiyah, iaitulah melalui Jihad fi sabilillah.
Hujjah yang seringkali dibawa menentang cara ini adalah titik persamaan situasi sekarang dengan zaman RasululLah adalah Nabi membina dahulu satu Negara Islam kemudian baru mula berperang Jihad.

Hujjah ini mengabaikan satu perbezaan ketara, yakni ketika Rasulullah mengasaskan Madinah, tiada tanah Muslimin yang telah ditawan/dikuasai orang asing. Bukankah ini satu perbezaan nyata?
Pada hari ini dunia Muslimin terpaksa tunduk  ke bawah kolonisasi asing, dan kenyataan ulama’ berkenaan ini sangat jelas. Bahawa menjadi satu kewajipan fardhu ayn ke atas setiap Muslim untuk berperang membebaskan tanah Muslimin. Apabila ia fardhu ain, ia mesti dipegang fardhu ain!

Tidaklah munasabah untuk mengusul atau berpandangan sebaliknya. Hukum ini adalah jelas dan implikasinya terang benderang. Jika kamu tidak meyakini Jihad sebagai cara mengasaskan kembali khilafah kamu mesti mempersetujui bahawa Jihad adalah fardhu ain, inilah yang HT tidak sedar.

Sesungguhnya jihad yang fardhu ain adalah jihad al dafa’ (jihad defensif) iaitu yang tidak memerlukan seseorang yang ingin berjihad untuk mendapat izin pemerintah, ibubapa, suami, pemilik hamba mahupum pemiutang.
Adalah tidak harus untuk dipersoalkan hujjah ini apabila melihat bukti nyata didalam realiti dunia.
Dua contoh kejayaan dapat dilihat walaupun contoh2 ini jauh daripada sempurna. Lihatlah pemerintahan yang berjaya pada dekad lepas di Afghanistan oleh Taliban dan di Somalia oleh Mahakim Islamiyah.
Dalam kedua2 negara, hanya pejuang Islam tersebut yang berjaya membawa keamanan, jaminan keselamatan dan undang2 di kedua2 buah negara. Kedua2 gerakan itu mencapai kuasa bukan melalui pilihanraya mahupun perdebatan bahkan melalui perang. Mereka jatuh bukan kerana kegagalan pimpinan mereka tetapi umat Islam [sedunia] yang menghampakan mereka.

Walaupun pertempuran di sana sini ada yang kalah dan tumpas akan tetapi peperangan ini masih belum berakhir.
Jika diperhatikan apa yang berlaku dengan penuh teliti, kita akan dapati musuh2 Islamlah yang sedang luka berdarah ke arah kehancuran dan bukannya pejuang2 Islam. Tidak lama lagi, kebenaran akan diperlihatkan.
Kekeliruan sering timbul dengan makna Jihad, sama ada jihad menentang nafsu atau jihad mengangkat senjata, saya tidak mengkhususkan jihad adalah salah satu atau menafikana salah satu daripada kedua2nya.Apa yang saya maksudkan dengan jihad ini bukanlah semata2 mengangkat senjata dan berperang, Jihad lebih luas daripada itu. Apa yang dimaksudkan dengan jihad dalam konteks hari ini adalah usaha segenap upaya oleh ummah islam untuk menentang dan mengalahkan musuh2nya.

Rasulullah ada bersabda:”Perangilah orang2 yang tidak beriman itu dengan jiwa2 kamu, hartabenda kamu dan lidah2 kamu.”
Ini mungkin disebutkan oleh Clausewitz sebagai ‘perang total’; akan tetapi pendekatannya mestilah mengikut hukum hakam Islam. Ia adalah perang di medan pertempuran dan peperangan memenangi hati dan minda orang ramai.

-TAMAT-

[Bagi kami perang Jihad perlu di tempat2 tertentu dan tidak strategik di tempat2 lain. Adapun apa yang kami pelajari daripada kenyataan ini adalah umat Islam dituntut berjihad sepenuh keupayaan jiwa, harta dan masa untuk mengembalikan kekuasaan Islam, biar apapun wasilah yang dipilih. BERSATULAH!- pemudaberani]

sumber bahan mentah:  KavkazCenter

Imam Anwar al Awlaki dilahirkan di New Mexico, Amerika Syarikat. Beliau telah mempelajari ilmu Quran, Hadith dan Feqah daripada Ulama’ di Yaman. Beliau memperolehi B.Sc. dalam Kejuruteraan Awam dari Colorado State University dan Ijazah Master dalam Kepimpinan Pendidikan dari Universiti San Dieago State. Beliau bertugas sebagai Imam di Denver, colorado; San Diego, california. Juga Imam di Gereja Falls di Virginia.
Sekarang beliau menetap di Yaman.
sila rujuk di sini:-
http://www.sandhaanu.net/?c=120&a=1928
Gambar imam anwarimam anwar